TOP

10 Tips : Hoe communiceer je als evenement over duurzaamheid

De ecologische en sociale impact van je evenement is gebonden aan het moment en de locatie en is daarmee beperkt. Tegelijkertijd bereik je online, en gedurende het hele jaar, vaak een groot publiek. Zet je bereik in voor verandering!

Natuurlijk moet eerst je eigen ‘huis’ op orde zijn, en toch moedigen je aan om naast de praktijk ook de duurzame en sociale ambities, keuzes en dromen in de communicatie mee te nemen. Zo worden je bezoekers niet alleen tijdens maar ook voor en na het evenement betrokken bij de keuzes (en misschien ook fouten) die je maakt. Inspireer (tien)duizenden mensen om in het dagelijks leven bij te dragen aan verandering. Spreek je daarom uit over de thema’s die je raken en vergroot op die manier de impact van je evenement. Maar hoe pak je dat dan aan?

 

Wij vragen het aan Liv Stig. Vanuit haar bureau The Golden Tigers ondersteunt ze samen met haar team merken van A-Z met een marketing strategie. Ze heeft onder andere ervaring als communicatiemanager van ADE Green, en marketing manager Amsterdam Open Air, Valhalla festival en Basecamp Festival. Speciaal voor alle duurzame festival marketing & communicatie managers deelt zij: 10 tips Hoe communiceer je als evenement over duurzaamheid

Liv Stig Golden Tigers

1 Tell your story!

In mijn ogen is praten over duurzaamheid (minstens) even belangrijk als duurzaamheid ‘doen’. Soms is duurzaamheid een belangrijke pijler voor een evenement, maar maakt de organisatie de bescheiden keuze om niet of nauwelijks over duurzaamheid te communiceren. Dit is in mijn ogen een gemiste kans. Op een festival of evenement staan mensen open voor nieuwe ideeën, nieuw eten, andere mensen en denkbeelden. Zolang mensen niet weten wat er allemaal voor moois gebeurt zullen ze ook niet snel geïnspireerd raken om iets te veranderen in hun eigen leven. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van herbruikbare cups. Dit vonden bezoekers een aantal jaar geleden eigenlijk vooral irritant, tot je ze uitlegt waarom deze keuze gemaakt wordt en hoe zij bij kunnen dragen aan het gemeenschappelijke systeem. We maakten mensen bewust van hun eigen verantwoordelijkheid. Ik heb het goed gezien bij Amsterdam Open Air. Na het posten van een herbruikbare cups uitleg infographic ontstonden fixe discussies in de Facebook reacties tussen de hardcore hardcup fans en de tegenhangers. Uiteindelijk zag je in die discussie uiteindelijk dat er bij de felste tegenhangers toch een lichtje branden: ‘Hm, ja het is inderdaad best gek om een plastic beker maar één minuut te gebruiken en hem daarna op de grond te gooien’. Hadden wij die post met uitleg over de hardcups nooit gedaan, dan was het vooral een ‘irritant’ ding gebleven waar mensen op het event aan hadden moeten wennen. Nu werd het food for thought.

Hier een aantal voorbeelden van festivals die over hun duurzame missie, resultaten en acties communiceren in Nederland: DGTL – Elevation  – Into the Great Wide Open – Milkshake Festival. En internationaal: We Love Green  – Tomorrowland Foundation – Roskilde Festival – Envision Festival 

 

2.‘Don’t mention the Polar Bear’

Dit is een quote die altijd is blijven hangen na een talk van een duurzaamheidscommunicatie expert op ADE Green in 2017 van George Marshall van Climate Outreach. Hier bedoel ik mee: blijf weg van clichés. De stervende ijsbeer op een eenzame ijsschots doet ons, hoe tragisch ook, niet meer heel veel. We zijn murw geworden voor de standaard ’the world is ending’ verhalen. Probeer weg te blijven van verhalen die zich ver weg afspelen, en weinig handelingsperspectief bieden. Mensen lezen er simpelweg overheen en je bereikt er een averechts effect mee omdat mensen het irritant vinden.

 

3. Het glas is altijd… Jawel: halfVOL

Laat het schetsen van doemscenario’s aan anderen over. Een positieve boodschap past zo veel beter bij de festival- en evenementenwereld dan een negatieve. Vooral op het evenement zelf zijn bezoekers aan het genieten van het leven en ontsnappen ze even aan de dagelijkse realiteit. De mood en het brein van mensen is niet receptief voor negatieve verhalen en het werkt beter om ze te inspireren dan met een vingertje te wijzen. Twee voorbeelden:

  • Negatieve focus: ‘Om ontbossing tegen te gaan is al ons eten op het foodcourt palmolie-vrij’
  • Positieve focus: Ons foodcourt is geheel palmolie-vrij, omdat wij houden van onze planeet, het oerwoud én van onze kinderen en kleinkinderen.’

 

4. Kies jouw toon

Aansluitend op een positieve boodschap zijn er nog eindeloos veel sub-manieren om jouw duurzaamheidsboodschap kenbaar te maken. Denk aan educatief, praktisch, inspirerend, lief, sterk, simpel, uitgebreid, activistisch en noem zo maar op. Denk voorafgaand na over wie je als evenement bent en nog belangrijker, wie je bezoeker is. Pas hier je toon op aan. Een bezoeker van De Zwarte Cross zal wellicht een heel andere toon aangaan dan iemand die bijvoorbeeld naar Chin Chin Festival gaat.

 

5. Kies elk jaar jouw Duurzaamheids-Paradepaard

Waar ben je echt trots op als evenement? Waarin blink je uit en waar gaat jouw hart als organisatie sneller van kloppen? Bekijk wat van al je duurzaamheidsinitiatieven het best past bij de propositie van je festival en focus je in communicatie daarop. Een voorbeeld is wat wij in 2019 voor Amsterdam Open Air hebben gedaan. We hebben een duurzaam geproduceerde organic merchandise lijn ontwikkeld in Portugal en hebben dit proces van begin tot einde vastgelegd in een mini-documentaire: De keuze voor dit ‘paradepaard’ was snel gemaakt. Amsterdam Open Air staat namelijk bekend als hét festival waarvoor je een prachtige outfit gaat shoppen en door deze film te maken wilden we mensen bewust maken van de impact die de kledingindustrie heeft op het milieu en arbeidsvoorwaarden in lage-lonen landen. Focussen op dit kleding-topic paste perfect bij ons als festival.

 

 

6. Gebruik Infographics & animaties

Mensen hebben in principe maar een fractie van een seconde aandacht voor alles wat er online (en offline) dagelijks op ze afkomt. Hoe simpeler je een boodschap kan maken, hoe beter. In één oogopslag moet alles duidelijk zijn, anders ben je mensen kwijt. Korte zinnen dus én laat infographics maken.

 

7. Vermijd Greenwashing 

Niet bekend met het fenomeen? Zie hier een goede uitleg:

‘Greenwashing of groenwassen is het zich groener of maatschappelijk verantwoordelijker voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’ te zijn’. Bottom line: wees eerlijk. Ben je aan het werken aan je duurzaamheidsstrategie, maar heb je alles nog niet helemaal op orde? Niet erg! Communiceer hierover. Mensen vergeven het je zo veel makkelijker als je je zaken nog niet zo goed op orde hebt dan wanneer je hier een marsepeinen dekentje overheen legt en mensen voorliegt. Daarnaast is greenwashing erg gevaarlijk voor de wereld omdat men murw wordt van alle ‘groene’ boodschappen en tegelijkertijd doorheeft dat greenwashing bestaat. Het draagvlak voor duurzame initiatieven slinkt hiermee evenals het consumentenvertrouwen. Bron Marketing Facts:

 

8. Be Brave. 

Ik weet nog dat DGTL in 2016 aankondigde helemaal vegetarisch te gaan. Het was alsof er een bom was gedropt in festival-land. Iedereen had er een mening over. You either hated it or you loved it. De meningen niet mals, maar DGTL haalde er flink de pers mee. DGTL is een voorbeeld van een evenement dat telkens een stap verder denkt in duurzaamheid maar ook het communiceren hierover. Het resultaat is dat zij constant in de picture zijn op dit gebied én daarnaast een pionierende voorbeeldrol zijn voor andere festivals. Je hebt er wat guts voor nodig, maar steek je kop boven het maaiveld uit. Dit zal zich lonen.

 

 

9 Gebruik al je marketingtools

Hoe vaker je een boodschap hoort, hoe beter deze blijft hangen. Heb jij dus een duurzame boodschap en missie uit te dragen, overweeg om meer te doen dan enkel die ene blog, ergens achteraf op de website. Ondersteun het verhaal met social media posts, geef het een plek in je PR strategie en kijk bijvoorbeeld ook of er ruimte is om over jouw duurzaamheid te communiceren in een OOH (out-of-home) postercampagne. De impact zal veel groter zijn.

 

10. Durf een activist te zijn

Tot slot. De focus op een positieve boodschap leggen betekent niet dat er geen urgentie mag uitgaan van je communicatie. Gelukkig is het tegenwoordig weer cool om je mening te uiten en zijn we een stuk activistische dan een aantal jaar geleden. Kijk maar naar de klimaatmarsen, global Women’s March en Black Live Matter beweging. Er moet iets veranderen en dat voelen we allemaal, geven om de aarde en 7th generation thinking leeft. Maak hier gebruik van in je communicatie. Verbind je bijvoorbeeld als evenement aan influencers en artiesten met een stem. Mensen die een boodschap te verkondigen hebben die bij jou als event past. Wees niet bang jouw mening te delen en een standpunt in te nemen. Je zal wellicht wat mensen voor de borst stoten, maar… Geen mening hebben anno 2021 is echt passe 😉 Voorbeeld hierin zijn: Shamballa Festival – Boom Town – Exit Festival

Foto van Boomtown Fair met Extintion Rebellion op het podium. Credit: Tom Martin

 

 

Foto in header is van Shelby Miller Unsplash

Mede-eigenaar Green Events en Head of Program ADE Green

lyke@greenevents.nl