TOP

Statiegeld Nederland lanceert activatiepakket voor evenementen

Statiegeld op blikjes en flesjes: ook jouw festival of evenement heeft ermee te maken. Statiegeld Nederland schiet evenementen te hulp. Wij spraken met Jolijn Keesmaat om meer te weten te komen over de activaties die Statiegeld Nederland deze zomer op evenementen organiseert.

Blik op evenementen

Om zwerfafval tegen te gaan, zit er sinds 1 april 2023 statiegeld op blikjes. En daar krijgen ook organisatoren van evenementen mee te maken. Zelfs als zij er niet voor kiezen om blikjes te verkopen of te schenken uit blikjes.

“Bezoekers van evenementen drinken vaak uit blikjes en flesjes. Bijvoorbeeld op de campings waar het is toegestaan om zelf blikjes en flesjes mee te nemen. De kans dat bezoekers daar hun statiegeldblikjes en -flesjes meenemen naar huis, is niet groot. Het resultaat? De organisatie blijft met het afval achter. Extra belangrijk dus dat wij het voor bezoekers zo makkelijk mogelijk maken om blikjes en flesjes in te leveren.”Jolijn Keesmaat, Statiegeld Nederland

Activatiepakket voor evenementen

Om evenementenlocaties te helpen, heeft Statiegeld Nederland een breed activatiepakket klaarstaan. Jolijn Keesmaat: “Het belangrijkste om te weten? Het team van Statiegeld Nederland staat klaar voor jouw evenement. Zo zorgen we er samen voor dat er geen statiegeldblikjes en -flesjes verloren gaan in het zwerf- of restafval. En bieden we bezoekers de mogelijkheid om hun statiegeld terug te krijgen. Daar hebben ze immers recht op.”

Het brede activatiepakket voor evenementen bestaat uit:

  •           Mobiele innamemachine. De bekende innamemachine uit de supermarkt, speciaal voor tijdelijke locaties. Bezoekers leveren hun blikjes en flesjes hier makkelijk in en krijgen het statiegeld direct op hun rekening gestort via Tikkie. 
  •           CanCam blik-photobooth. Een metershoge photobooth in de vorm van een blik. Een echte eyecatcher op je evenement! Wie hier zijn blikje of flesje inlevert, kan op de foto met zijn of haar vrienden. “Jouw blik is goud waard!” Ontvang de foto direct met een QR-code op je mobiel. En is het echt een pareltje? Dan print het Opruimteam je foto voor je, voor op de koelkast thuis.
  •           Het Rad van Fortuin. Het Rad van Fortuin zorgt ervoor dat festivalgangers het evenemententerrein zélf opruimen. Lever 2 blikjes of flesjes in en maak kans op een unieke festival-musthave. Een statiegeld buckethat of plaktattoos bijvoorbeeld.
  •           Het Opruimteam. Ook Statiegeld Nederland zet zich in voor een schone omgeving. Dat doen ze in samenwerking met Supporter van Schoon. Leveren bezoekers hun blikjes en flesjes in bij het Opruimteam? Dan krijgen zij hun statiegeld via een Tikkie makkelijk en snel terug. En het Opruimteam gaat met mobiele wagentjes en grijphaken in de aanslag, ze helpen samen het terrein schoon te houden en ze activeren de bezoekers om mee te doen met deze beweging. Zo is het voor iedereen een feestje!

Uiteraard is er communicatiemateriaal beschikbaar. Denk aan doeken voor bouw- en dranghekken waarmee je bezoekers rond de ingang informeert om blikjes en flesjes op de juiste plek in te leveren. En ook aan communicatie bij de bar is gedacht. Met narrowcasting informeer je bezoekers binnen een paar seconden over het statiegeld op blikjes. En wat dacht je van de clip die de Jeugd van Tegenwoordig speciaal voor Statiegeld Nederland maakte?

Logistieke ondersteuning

Ook logistiek kan Statiegeld Nederland veel betekenen. Neemt je festival meer dan 80.000 blikjes en flesjes in (200 kleine, 240 liter statiegeldzakken)? En kan je leverancier het retourtransport niet faciliteren? Neem dan contact op met Statiegeld Nederland. Zij kunnen helpen met het retourtransport.

Opbrengsten voor het goede doel

Verder zijn er donatiebakken beschikbaar. Deze kunnen bijvoorbeeld bij de entree en tassencontrole geplaatst worden. En op de camping, natuurlijk. Het opgehaalde statiegeld gaat direct naar het goede doel.

“Evenementen kunnen kiezen aan welk goed doel zij willen bijdragen. Kies iets wat past, zodat ook je bezoekers zich aangespoord voelen hun blikjes en flesjes hier in te leveren.” Jolijn Keesmaat

Kiest het evenement geen goed doel? Dan gaan de statiegeldopbrengsten naar Voedselbanken Nederland.

Inzet op Pinkpop en andere festivals

Het activatiepakket is al ingezet, onder andere op Pinkpop, tijdens Koningsdag en rond de Marathon Rotterdam. Jolijn Keesmaat: “Pinkpop was het eerste festival waar we groots konden uitpakken. Een groot succes met veel ingeleverde blikjes en flesjes als resultaat! Binnenkort staan we ook op Wildeburg festival en Awakenings. En de Nijmeegse Vierdaagse en Zwarte Cross komen er weer aan. Daar staan wij vooral op de aanlooproute naar het evenement om bezoekers zo de mogelijkheid te geven om hun statiegeldblikjes en -flesjes in te leveren. Ook kom je Statiegeld Nederland tegen op Solar Weekend, Dutch Grand Prix, Lowlands en Pride Amsterdam. Daarnaast staan we op open evenementen, waar in de parken en op de straten veel wordt geconsumeerd. Er komt veel leuks aan en we zijn druk bezig met het inplannen van de agenda!”

Geleerde lessen

Met de ervaringen van Pinkpop, Koningsdag en de Rotterdam Marathon op zak heeft Statiegeld Nederland drie lessen om te delen met organisatoren. Jolijn Keesmaat: “Zorg er allereerst voor dat er naast de donatiebakken altijd een restafvalbak staat. Zo voorkom je dat ander afval tussen de blikjes en flesjes terecht komt. Nu krijgen we regelmatig zakken met blikjes en flesjes waar ook veel ander afval in zit. Die kunnen we niet makkelijk verwerken. Daarnaast is het belangrijk om ook de crew goed te informeren. Het inknijpen van blikjes is voor barpersoneel bijvoorbeeld gebruikelijk. Maar: daar gaat je statiegeld. Goed om te instrueren dat blikjes dus niet ingeknepen mogen worden. Tot slot is het belangrijk je te realiseren dat zakken vol blikjes en flesjes geld waard zijn. Zorg daarom voor een bewaakte opslag waar bezoekers niet bij kunnen.”

Praktische tips

Jolijn Keesmaat: “Meld je op tijd aan! Het liefst 3 weken van tevoren. Zo is er voldoende tijd om labels en zakken voor de blikjes en flesjes te regelen en is alles geregeld vóórdat je evenement start. Het is zonde om met z’n allen in de stress te zitten.”

Aanmelden als festival

Organiseer jij binnenkort een evenement en heb je interesse in het activatiepakket? Of heb je een vraag over statiegeld op jouw festival? Neem contact op met Statiegeld Nederland. En kijk op de website om je aan te melden als innamepunt en om labels en inzamelzakken te bestellen.

Driving environmental & social change in the event industry

luisehartel@gmail.com