TOP

Lago Lago stopt als eerste Nederlandse elektronische muziekfestival met single-use waterflesjes

Lago Lago zet een nieuwe standaard voor duurzaamheid in de festivalwereld: als eerste Nederlandse elektronische muziekfestival stopt het festival met de verkoop van  single-use waterflesjes. In samenwerking met herbruikbare flessenpionier Dopper introduceert Lago Lago een nieuwe waterinfrastructuur, die kraanwater de norm maakt op het festivalterrein. Hiermee worden naar verwachting tot 15.000 single-use flesjes bespaard.

Een investering in de toekomst
Kraanwater lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het op een festival niet. Leidingen, koeling, tapinstallaties en onderhoud vragen een serieuze investering. Die kosten moeten worden gedekt. “Samen met partners, leveranciers en bezoekers hebben we gekeken naar een duurzamer alternatief dat op termijn ook rendabel is.” zegt Rob Simon, directeur van evenementenbureau Chasing the Hihat, waar Lago Lago onder valt. “Een flesje mineraalwater op een doorsnee festival kost al gauw vier tot zes euro. Wij willen laten zien dat het goedkoper én duurzamer kan.” De infrastructuur wordt aangelegd met hulp van WaterSoul.

Bijdragen aan de infrastructuur
Bezoekers die gekoeld of bruisend kraanwater aan de bar bestellen – in een herbruikbare beker of door het laten vullen van hun eigen fles – dragen met hun bijdrage direct bij aan de realisatie van dit systeem. Bij aanschaf van een limited edition Lago Lago x Dopper participeren bezoekers aan een waterabonnement, waarmee ze het hele weekend en op toekomstige edities voor één euro koud of bruisend water kunnen laten bijvullen aan de bar. Door deze aanpak is al het water aan de bar dit jaar goedkoper dan vorig jaar.

Een nieuwe standaard
Het gezamenlijke initiatief is geïnspireerd op het ‘Tap Water at Events’-model, ontwikkeld door Dopper en Green Events. Met dit model kunnen festivals concrete stappen zetten richting een circulaire toekomst. “We hebben in Nederland topkwaliteit kraanwater, maar slepen massaal voorverpakt water naar festivals,” zegt Virginia Yanquilevich, CEO van Dopper. “Lago Lago laat zien dat het anders kan. Samen bewijzen we dat kraanwater de toekomst is en dat verpakt water tot het verleden behoort.”

Driving environmental & social change in the event industry

luisehartel@gmail.com